Atenció al públic:

8-13,30h / 15-17,30h

Av. Passeig la Salle, 4

43850 Cambrils

977 369 809 / 977 369 046

cvidalibarraquer@cvbcambrils.cat

secretaria@cvbcambrils.cat

Pastoral

LA PASTORAL DE L'ESCOLA

L’activitat pastoral del col.legi centre les seves orientacions i criteris comuns bàsics en els següents punts del camp educatius.

  • Una educació basada en valors des d’una òptica cristiana i un llenguatge actual i proper als alumnes.
  • Els cinc minuts de reflexió, que en començar la jornada diària, com a reflexió i facilitador de la interiorització personal, és la lectura crítica de la realitat, el compromís per a millorar com a persona.
  • Els temps litúrgics.- Advent, Nadal, Quaresma, Pasqua…. creiem que és un element que pot ajudar i facilita la iniciació cristiana dels alumnes.
  • Les celebracions.- que ajuden a fer una lectura creient i festiva de la vida i del dia a dia. Inici de curs, Advent-Nadal, Quaresma-Pasqua, Festes Patronals i final de curs.
  • Convivències.- Són una trobada del grup-classe, fora de l’àmbit acadèmic que afavoreix un tracte més personal i proper.
  • Promoció de la justícia i la pau: campanyes i altres activitats. Proide, càrites, Banc d’aliments, Domund, col.laboracions amb el casal de la Gent Gran,…
  • Un lema: La concreció per a cada curs d’un lema i un objectiu que englobi l’acció pastoral
L’AGRAÏMENT 

PER QUÈ AQUEST LEMA – Curs 2024-2025

 

EL NOSTRE ESTIL EDUCATIU:

 

En el Caràcter Propi, en parlar de l’estil educatiu, es reflecteix que estem cridats a adoptar una actitud positiva davant els valors que són part del nostre llegat, a assumir-los i a deixar que configurin la nostra experiència vital. Entre els valors que es proposen hi ha la responsabilitat, creativitat, justícia, convivència, interioritat i transcendència. Per cultivar-los es necessiten una sèrie de competències. Pel que fa a les que es refereixen al cultiu de la INTERIORITAT, trobem la capacitat de l’AGRAÏMENT, juntament amb l’empatia, l’admiració, l’assossec i el silenci; el desig d’autenticitat, l’agraïment, la sinceritat i la reflexió. De manera que busquem que l’escola sigui per al nostre alumnat una experiència feliç.

 

Dins del perfil de les persones que volem formar es reitera el paràgraf anterior: “Busquem el creixement interior de les persones. Per això potenciem l’autoestima, l’expressió de les vivències i dels sentiments, la capacitat d’empatia, l’admiració, l’assossec i el silenci, el desig d’autenticitat, l’AGRAÏMENT, la sinceritat i la reflexió, l’educació de les intel·ligències múltiples, l’aprenentatge cooperatiu i l’aprenentatge basat en projectes.”

 

PERSPECTIVA PER AL CREIXEMENT PERSONAL: AGRAIR LA VIDA

Estem segurs que tan bon punt se’ns ha indicat que el valor que tractarem és el de l’agraïment ens ha vingut a la memòria, almenys a aquells que tenen “certa edat”, la cançó de Violeta Parra (Xile: 1917-1967) “Gràcies a la vida”, en alguna de les seves versions més famoses (Mercedes Sosa, Joan Baez…) I és d’agrair, ja que ajuda a centrar-nos i a vibrar en sintonia una humanitat sana i sanadora, una humanitat que sap agrair tot el bé rebut.

 

Acabem d’esmentar que l’agraïment suposa una mirada sana de la realitat i, a més, és sanadora. Per entendre-ho millor ens centrem ara en la perspectiva psicològica.

 

L’agraïment o gratitud suposa saber reconèixer el que els altres fan per nosaltres i en apreciar el que tenim. És, per tant, un sentiment d’estima pel que els altres fan per nosaltres. Pot ser un bé rebut, espiritual o material, intangible o tangible. Comporta una espècie de deute amb qui ens fa el bé. Deute que eleva l’estima per qui ens fa el bé, obrint-se a la possibilitat de correspondre amb paraules, gestos i accions concretes.

 

El sentiment de gratitud no és una emoció més. És una fortalesa de la persona que té un sistema de valors ètics, amb els conceptes de donar i rebre resolts, i a més compta amb una visió de la vida no centrada en un/a mateix/a. Per això, no tothom pot experimentar l’agraïment.

 

L’agraïment brolla a partir de la convicció que els éssers humans som incomplets i que, per tant, ens hem d’ajudar els uns als altres. Davant la competència o confrontació es desenvolupa la cooperació.  

 

La gratitud és un bé social molt preuat. Posa en evidència valors que són afins: el reconeixement de l’altre, la reciprocitat dels dons, la fidelitat, la lleialtat i l’amistat. Per això la gratitud és fonamental per viure i sobreviure a nivell emocional en el nostre entorn i en les relacions entre les persones que persegueixen construir una societat solidària. Les persones agraïdes, en general, no són ressentides ni envejoses i senten gratitud, precisament perquè es fixen en el millor dels altres i ho recorden. Els qui alberguen l’agraïment solen ser més generosos. Reconeixen l’ajuda, l’accepten, l’aprecien, l’acullen i, alhora, es presten a donar-la als altres. 


Les persones agraïdes se centren en el que és bo. Es focalitzen, prioritzen i posen la seva atenció en el que sí que tenen i no en el que els falta. Senten gratitud pels detalls positius i l’expressen correctament. El que fa que se sentin més felices i contagiïn felicitat. No és d’estranyar, ja que la gratitud està vinculada amb el benestar i els qui la posseeixen solen ser optimistes i allunyen d’ells la ira.

 

La gratitud comporta beneficis per a la persona que van des de la resistència emocional, la salut física, avantatges professionals i una major empatia. En els diversos estudis que hi ha hagut s’enumeren molts avantatges, dels quals n’ extraiem alguns: 

  • Ajuda a disminuir l’estrès, la depressió, l’ansietat. 
  • Millora la resiliència.
  • Aprèn dels fracassos i ajuda a superar-los.
  • Augmenta la sensació de benestar.
  • Millora les relacions socials en vista del reconeixement de l’altre i la seva influència positiva en la nostra vida.
  • Enforteix l’autoestima i impulsa a continuar sent generós i amable.
  • Ens manté presents a “l’aquí i l’ara”.
  • Evita que ens lamentem contínuament per coses passades. Evita que es remugui.
  • Disminueix l’amargor, l’aferrament i la ràbia.

 

Concloem aquest apartat amb la dita de Ciceró: “La gratitud no només és la més gran de les virtuts, sinó que engendra totes les altres”.

Vida conquerida o vida regalada

Certament, la vida requereix esforç i dedicació. Però també puc anar descobrint que les coses més importants de la vida, aquelles que omplen el cor i donen color a tot, no s’aconsegueixen a la força, sinó obrint les mans i el cor. En el fons són un regal. Puc posar-hi molt de la meva part: temps, dedicació, treball, paciència… Tanmateix, les realitats que més m’han fet humà són: els meus pares i germans, una relació d’amor, haver estat perdonat, la generositat que m’han brindat, la paciència que han tingut amb mi… no són gràcies al meu esforç. I anant més al fons, resulta que fins i tot allò que he aconseguit gràcies al meu esforç, podria no haver-ho aconseguit, i en el fons també és do: la família que conformo, el poder treballar, les meves habilitats, les meves capacitats…

 

Un dels sentiments bàsics que em fan viure amb sentit és l’agraïment, no entès com a fruit de la bona educació, sinó de la consciència que tot és do i una oportunitat per agrair, fins i tot el que he hagut de treballar i lluitar. I si estic obert a la presència de Déu en la meva vida, tindré la sort de viure-ho tot com a regal seu, de la seva voluntat amorosa. I el sentit d’agraïment inundarà tota la meva existència.

 

Les experiències personals de ser estimats i estar perdonats incondicionalment ens omplen d’agraïment i canvia la nostra visió del món. Entrem en una dimensió d’abundància, com l’amor experimentat, autèntic malbaratament de Déu.  És llavors quan les portes de la misericòrdia i el compromís s’obren de bat a bat. És llavors quan comencem a comprendre la naturalesa trencadora de l’Evangeli i a viure agraïts.

PER MÉS INFORMACIÓ, CONTACTA AMB NOSALTRES

Si vols rebre informació sobre cursos, activitats i esdeveniments de l’escola.
CreaEscola Quality Certificate for Education Website